Kodunetöö
KEELEKÜMBLUSE KODUNETÖÖ
A)
Analüüsi õpetaja võimalusi: korraldada mitmekesiseid
õpiolukordi, stimuleerida keelearengut (4 osaoskust), rakendada aktiivõpet,
rühmapõhist õpet ja rühmatööd, luua turvalist õpikeskkonda, toetada õppijaid,
anda tagasisidet jms.
Õpetajal on väga palju võimalusi korraldada
mitmekesiseid õpiolukordi, stimuleerida keelearengut (4 osaoskust), rakendada
aktiivõpet, rühmapõhist õpet ja rühmatööd, luua turvalist õpikeskkonda, toetada
õppijaid, anda tagasisidet jms. Kuid see eeldab õpetaja poolset korraliku
ettevalmistust igaks tunniks, läbimõeldud mööbli paigutust, kokkulepete
sõlmimist õpilastega. Kindlasti vajab õpetaja ka materiaalset ressurssi ja
juhtkonna toetust. Ja kõige tähtsam on valmisolek ja tahe õpetajalt endalt. Kui
õpetaja on huvitatud õppetöö huvitavamaks muutmisest ja mitmekesistamisest,
siis on kõik võimalik. Keelekümblusest lähtuvalt on kõik võimalike toetavaid
materjale innove.ee kodulehel ja ka internetist leitavaid materjale/mõtteid. Ka
klassiruumis on võimalik laudade asukohti muuta, et tuua värskust klassi ,
tekitada ruumi aktiivõppeks ja rühmatöödeks. Üks väga olulisi õppimist
toetavaid asju klassiruumis (võiks olla) on „rääkivad“ seinad, mis toetavad
õpitu kinnitamist, tagavad lapsele turvatunde, et kui miskit ununeb või ei tea,
siis on kust abi saada, samas ka info kinnistumine läbi nende seinte.
Klassiruumipaigutuses toetab rühmapõhist õpet pildid
nr 4 ja 6, sest lauad on paigutatud nii, et õpilased istuvadki rühmades ja
õpetaja saab omada head ülevaadet rühmas toimuvast ja suunata rühmatööd. Aktiivõpet nr 1,6,5,4 toetavad klassiruumid,
sest jääb klassis ruumi liikuda ja ühiselt midagi teha, näiteks õppemänge.
Samas sellised paigutus viisid klassis annavad ka hea võimaluse õpilastele anda
individuaalset tagasisidet ja toetada õpilasi. Pildid nr 2 ja 3 on
traditsioonilisemad klassipaigutus viisid, mis annavad õpetajale võimaluse
tagada klassis kergemini kord, õpilaste tähelepanu on suunatud õpetajale ja
tahvlil toimuvale, teha individuaalseid töid.
B)
Analüüsi õppija võimalusi paigutada ja kasutada
toetavaid materjale seinal (Rääkivad seinad), (piiratud arvul) õppevahendeid,
kirjandust, jagada materjale kaasõppijatega, olla osaline õppetöö
korraldamisel.
Kui õpetaja on loonud õpilastele võimalused:
„rääkivate“ seinte loomine, kättesaadavad õppevahendid, kirjandus, osaleda
õppetöö korraldamisel, siis on õppijal väga suured võimalused paigutada ja
kasutada materjale, õppevahendeid jne kui õppijal on selleks tahe. Alati on
klassis aktiivsemaid ja passiivsemaid õpilasi, kuid kindel on see, et kui
õpetaja ei looja võimalusi ja valikuid, siis puuduvad klassis ka õpilasel
võimalused paigutada infot seinale, kasutada õppevahendeid, kirjandust ja
aidata korraldada õppetööd. Õpetajalt nõuab see ühtlasi hästi läbi mõeldud ja
arvestatud aega.
Loomulikult õpilane õpib palju rohkem kui ta saab
aidata luua „rääkivaid“ seinu, sest siis on ta osaline ja mõtleb kaasa, kui
õpetaja ise loob need seinad, siis õpilased tihti ei märka seal olevat infot
ja/või ei oska seda kasutada. Klassiruum peaks valmima koostöös õpilastega.
Mina õpetajana pean tunnistama, et väga palju ma
õppetöökorraldamisel õpilasi ei kaasa, kuigi õppetöös tehtavate muudatuste
puhul kaasan küll õpilasi kaasa mõtlema. Samas on mul klassis rääkivad seinad,
kuid algajana tegin selle vea, et panin vajaliku info kohe septembriks
seintele. Plaanin järgmine aasta panna seinad rääkima koos õpilastega tasa ja
targu. Samuti oleme õpilastega koostöös paigutanud laudu erinevat moodi, küll
rühmatööd soosivaks, paaris istumiseks või pingid reas.
Klassi mööbli paigutuse kohapealt toetavad pildid nr
4, 6 ja 1 „rääkivate“ seinte kasutamist õpilast poolt, ühtlasi ka seintele info
jagamist, sest liikumisruumi on, samuti jagada materjali kaasõpilastega, see
kehtib ka pildi nr 5 ja 2 korral. Õppevahendite jagamist ja kasutamist koos
kaaslasega on mugavad pildi järgi nr 4 ja 6.
C)
Analüüsi õppija võimalusi: tunda kuuluvustunnet, võtta
vastutaja rolli, anda ja saada kaasõpilaste tuge, tagasisidet. Arendada
keeleoskust (4 osaoskust). Avaldada oma/kaasõppijate arvamust.
Analüüsides oma klassis, siis ma püüan anda
võimalikult palju vastutaja rolli oma õpilastele kui vähegi võimalik, ning
suunan ja soosin , et õpilased klassis üksteist toetaksid ja elaksid kaasa, see
on kohati väga raske. Raske, sest õpilastes on mingi õelus või parastamise
komme, aga usun, et lõpuks jõuame eesmärgini, sest olen märganud uba muutusi.
Ise tagasi-sidestan nii palju kui võimalik, küll suuliselt või siis kirjutan
hindele juurde, miks selline hinne kujunes.
Väga palju pean klassis tegelema ja jälgima
keelesokuse arengut ja omandamist. Klassijuhatajana on mul eriline klass, mis
teeb kohati olukorra raskeks. Nimelt on mul 16-st õpilasest 7 eesti keelsel
õppel olevat last, kellest kahel on kodune keel vene keel, siis 7 vene keelsel
õppel olevat last, kes õpivad vene keelt ja matemaatikat vene keeles, muud
ained eesti keeles, ja lisaks on veel kaks lihtsustatud õppekaval last, kes
õpivad individuaalse tunniplaani alusel, vaid mõni tund on koos teistega ja
nende kahega tuleb suhelda vene keeles ehk nende emakeeles. Klassijuhatajana õpetan eesti keelt,
matemaatikat oma seitsmele eesti keele õppe olevat last, ja inimeseõpetust ja
loodusõpetust siis kõigile 14le õpilasele eesti keeles. Minu, kui
klassijuhataja jaoks, on väga keeruline ja kurb nende vene keelsel õppel
olevatest lastest, sest klassijuhatajana teises klassis näen ma neid vähem kui
teisi ja tihti just vahetundides, siis aga on just vaja palju probleeme
lahendada. Ja väga keeruline on jälgida sellises olukorras 1 inimene, 1 keel.
Igakord peale vene keele kasutust, teen endale jälle märkuse. Olen jõudnud
seisu, kus oma 7 eesti keele õppel lastega olen kasvanud üheks tervikuks,
teistega aga mitte ja klassi ühtsusetunne on tõsiselt kõikumas.
Kokkuvõttes võib öelda, et ka selle analüüsi
tulemuseks on võtmesõna õpetaja, kes oskaks õpilasi suunata, panna märkama,
luua soodsad olukorrad ja võimalused, et õpilased tunneksid kuuluvustunnet,
saaksid võtta vastutaja rolli, anda ja saada tuge kaaslastelt, tagasisidet
samuti, arendada oma keeleoskus ja kuulata ning avaldada arvamust.
Ette õpilane tunneks kuuluvustunnet, saaks suhelda,
saaks tagasisidet, tunnetaks kaasõpilaste tuge, areneks keeleoskus on head
mööbli paigutusviisid piltidel nr 4, 5 ja 6.
Kõige vähem sobituvad siia pildid nr 2 ja 3.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar